Alkuräjähdys!

Normaali

Opintojakso käynnistyi perjantaina 25. lokakuuta ja seuraavaksi kerronkin lyhyesti päivän tapahtumista.

Aluksi kävimme perinteisesti läpi opintojakson tavoitteet, teemat ja sisällön.

Tämä piiiiitkänpitkä litania on otettu SoleOPS:ta ja tämän perusteella heikompaa pitäisi jo hirvittää, kuinka kaiken ehtii oppia ja eritoten sisäistää vain reilussa kuukaudessa. Hui!

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija oppii tuntemaan markkinoinnin suunnittelun käsitteistön ja teoreettisen taustan sekä hallitsee erilaisia markkinointistrategioita. Opiskelija oppii suunnittelemaan sekä markkinointistrategian, että operatiivisen markkinointisuunnitelman pk-yritykselle. Hän osaa kehittää asiakasyrityksen liiketoimintaa kokonaisvaltaisesti käytännön yritystilanteissa. Hän oppii hankkimaan ja analysoimaan ulkoiseen ja sisäiseen ympäristöön liittyvää tietoa sähköisiä tietolähteitä ja menetelmiä hyödyntäen. Hän hyödyntää oppimaansa erilaisissa kilpailija- ja kysyntätilanteissa sekä kehittää yrityksen kilpailuetua ja siten yrityksen menestymistä. Hän oppii valitsemaan tilanteeseen soveltuvat viestintätavat ja osaa suunnitella ja toteuttaa viestintää ja mainontaa eri välineillä (lehti, suoramarkkinointi, verkko ym.) sekä pystyy toteuttamaan pienen yrityksen integroitua markkinointiviestintää käytännössä. Opiskelija ymmärtää internetin merkityksen markkinointiviestinnässä, osaa hyödyntää sitä ja arvioida sen vaikuttavuutta.

Noh, sanontakin sanoo, että oppia ikä kaikki ja sillä mennään tälläkin kertaa..

Opintojakson sisältöön on listattu seuraavat kohdat, ja niitä tarkastellessa ainakin Mantrakatin kynnet alkavat kasvaa ja mielenkiinto sekä innostuneisuus nousevat alkujärkytyksen jälkeen päällimmäisiksi tunteiksi.

  • Markkinoinnin suunnittelun teoria
  • Viestinnän suunnittelu
  • Perinteisen median eri toimijat. Tavoittavuus, tehokkuus sekä toimintatavat. Journalistisen median merkitys verkossa.
  • Sosiaalinen media ja kohdennettu markkinointi
  • Internetsivut ja niiden yhdistäminen sosiaaliseen mediaan
  • Työkaluja mainossuunnitteluun
  • Brändinhallinta markkinoinnin taustalla
  • Digitaalisen kulttuurin muutos ja uudet markkinointikanavat

No se sisällöstä ja ”vaatimuksista”..

Jorma, siis opettajamme, palautteli hieman mieliimme mennyttä aikaa ja keskustelimmekin siitä, mikä on markkinoinnin suunnittelun rooli kokonaisuudessa. Alla olevasta kuvasta näkeekin monivaiheisen prosessin kulun. ”Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa” pitää paikkaansa myös tälläkin kertaa. (kuva on lainattu Jorman luentomateriaaleista)

Picture1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ehdimme myös kerrata markkinoinnin tehtäviä, jotka voidaan jaotella karkeasti neljään pääryhmään:

  1.  Asiakassuhteiden johtaminen
  2. Toimittajasuhteiden johtaminen
  3. Tuotekehityksen johtaminen
  4. Muiden verkostosuhteiden johtaminen

Päivän mielenkiintoisinta antia oli kuitenkin strategiaan liittyvät kalvot ja keskustelu aiheesta. Kaikki varmaan tietävät strategian sanana, mutta kun lähdetään pohtimaan hyvää kuvausta strategialle käsitteenä, voi olla, että usean meistä täytyy miettiä jopa kahdesti. Googletellessani löysin heti parikin mielenkiintoista (ja jopa hauskaa) blogia, joissa käsitellään strategiaa ja sen tarkoitusta.

http://kjuuti.wordpress.com/2009/12/14/strategian-perimmaista-olemusta-metsastamassa/

http://www.pollitasta.fi/2007/12/mita-strategia-tarkoittaa/

Historia kertoo, että kaiken takana on Sun Tzun teos Sodankäynnin Taito. Kirjaa käytetään ilmeisesti myös hyvin paljon liikkeenjohdon strategioiden oppikirjana, joten ehkä sen lukemisesta olisi hyötyä myös meille. Nytpä siis pieni haaste Teille opiskelijatoverit ja mahdolliset muut lukijat:

” Luetaan joululomalla Sodankäynnin Taito-kirja!”

Moniko lähtee mukaan??

Blogin kirjoittamisen lisäksi opintojaksoon kuuluu projekti, jossa neljän hengen ryhmissä suunnitellaan ja toteutetaan markkinointikampanja, joko Lapin ammattikorkeakoulun liiketalouden (Rovaniemi) koulutusohjelmalle tai Hyvinvointiapteekille. Projektin kulusta ja omista työtehtävistäni projektiryhmässä voi lukea Projekti-otsikon alta.

Lopuksi pieni ”kevennys”, kappale, joka minulla tulee ensimmäisenä mieleen kun puhutaan sodasta ja sodankäynnistä. Timo Rautiainen ja Trio Niskalaukaus: Lumessakahlaajat.

Mukavia musiikkihetkiä ja hyvää yötä.

-Mantrakatti

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s